Blogg > Allmänt

Den norska reklamen har gjort succé!

De flesta har säkert redan sett videon där en liten pojke sitter på en bänk och fryser. Det är kallt ute och Johannes, som han heter har ingen jacka på sig. Människor går förbi och med en dold kamera filmas deras reaktioner i syfte att skänka pengar till Syrien.

 

Satsningen har träffat helt rätt och på bara ett dygn kom 1.5 miljoner kronor in. Videon har redan setts av flera miljoner på Youtube med resultat över förväntan. Det är SOS Barnbyar som ligger bakom kampanjen och de är mycket glada över sin succé. Organisationen hade satt upp ett ”ambitiöst mål” på 200 000 kronor men samlade alltså in 1.5 miljoner redan första dagen.

 

För att skapa en medvetenhet kring de syriska barnens situation bestämde sig SOS Barnbyar att placera ut en norsk elvaårig pojke iklädd i endast en tunn tröja på en busstation i Oslo och med hjälp av en dold kamera filma hur människor runt omkring reagerade och om de visade medkänsla. Johannes Lönnestad Flaaten är positivt överraskad över upplevelsen då det var betydligt många fler som gav honom sin jacka än han först trodde och att de flesta var jättetrevliga.