Blogg > Allmänt

Så tacklar du överdrivet med arbete på jobbet

En stor mängd arbete på jobbet kan orsaka stress och dåligt humör. WorkNorway ger dig tips på hur du kan minska stressen och avlasta dig själv på arbetstid.
 

Minimera distraktioner. Att arbeta på en rörig plats är inte bara störande, det kan även bli svårt att hitta papper och andra saker som du behöver för att slutföra projekt och uppgifter. En rörig arbetsplats kan också innehålla mycket du blir distraherad av. Spendera därför några minuter om dagen på att städa undan och fixa ordning på både din arbetsplats och på andra ställen.


Var produktiv. Har du väldigt mycket att göra, dela upp tiden så att du gör lite mer varje dag istället för mycket mer en dag. På detta sätt kommer du knappt märka av att du jobbar mer vilket kommer lindra din stress.


Be om hjälp. Ibland kan en arbetsbelastning vara för stor för att hantera ensam. Under dessa tider är den mest produktiva åtgärden att be en kollega om hjälp. Har du medarbetare på kontoret som har möjligheten att hjälpa dig att slutföra dina projekt, fråga. Om så inte är fallet, fråga din chef om hjälp att tilldela någon en av dina uppgifter som kan hjälpa dig att lätta på arbetsbördan.


Prioritera. Prioritera dina projekt och uppgifter. Att lära sig planera är inte bara användbart i syfte att minska stress men också för att hinna med det viktigaste först.